MSE Master of Science in Engineering

The Swiss engineering master's degree


Chaque module vaut 3 ECTS. Vous sélectionnez 10 modules/30 ECTS parmi les catégories suivantes:

  • 12-15 crédits ECTS en Modules technico-scientifiques (TSM)
    Les modules TSM vous transmettent une compétence technique spécifique à votre orientation et complètent les modules de spécialisation décentralisés.
  • 9-12 crédits ECTS en Bases théoriques élargies (FTP)
    Les modules FTP traitent de bases théoriques telles que les mathématiques élevées, la physique, la théorie de l’information, la chimie, etc., vous permettant d’étendre votre profondeur scientifique abstraite et de contribuer à créer le lien important entre l’abstraction et l’application dans le domaine de l’innovation.
  • 6-9 crédits ECTS en Modules contextuels (CM)
    Les modules CM vous transmettent des compétences supplémentaires dans des domaines tels que la gestion des technologies, la gestion d’entreprise, la communication, la gestion de projets, le droit des brevets et des contrats, etc.

Le descriptif de module (download pdf) contient le détail des langues pour chaque module selon les catégories suivantes:

  • leçons
  • documentation
  • examen 
Digitalisation in industry (TSM_DigInd)

This module offers an overview of digitization in industry from several perspectives.  

Content

Section 1: Product Lifecycle Management

  • Introduction of end-to-end process (As-Required, As-Design, As-Built, As Maintained)
  • Product lifecycle and closed loop lifecycle management
  • Development of mechatronic products (HW/SW Co-Development)
  • Generating master data for mechatronic products
  • Customizable products and modularization
  • Engineering Change management

Section 2: Digitization in Production

  • Introduction to Production Management
  • Prozessleitsysteme, Bussysteme und Protokolle, MES
  • Optimization of production based on digital tools
  • Examples and Use Cases of digitization in production
  • Lean Management and digitization

Section 3: Digitalization of Products

  • Digitization driven new Business Models
  • Sensor to information: communication and aggregation of data
  • Reliability, security and accessablity
  • Digital Twins
  • Discussion of specific Use Cases - Market & Operational Excellence

Compétences préalables

None.

Objectifs d'apprentissage

  • The students obtain an overview of the processes, data structures and information flows based on different product strategies inside a company. 
  • They are qualified to evaluate different approaches to organize a company regarding the product strategy, product architecture, the production processes and the deployed IT solutions. Relying on this, they are able to identify and apply optimization strategies.
  • They are familiar with state-of-the-art concepts of digitization in order to classify efficiency and transparency in production processes (industry 4.0).
  • They are familiar with the basic concepts of digitized products (Internet of Things) and how these are linked to the processes and data streams of the original company in oder to increase the range of product related services or business models.
  • They can rationally decide between "digital" and "non-digital" solution concepts.

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